What’s up with Breitbart News?

Breitbart News

From Wikipedia, the free encyclopedia
“Breitbart” redirects here. For other uses, see Breitbart (surname).
Breitbart News Network
Breitbart News.svg
Type of site
Politics
News and opinion
Available in English
Owner Breitbart News Network, LLC[1]
Created by Andrew Breitbart
Editor Alexander Marlow[2]
CEO Larry Solov
Website www.breitbart.com
Alexa rank 680 (Global November 2016)[3]
128 (US November 2016)[3]
Commercial Yes
Registration Optional, but is required to comment
Launched 2007; 9 years ago (as Breitbart.tv)
Current status Active

Breitbart News Network (known commonly as Breitbart News, Breitbart or Breitbart.com) is a conservative[4] website founded in 2007 by conservative commentator and entrepreneur Andrew Breitbart. It also has a daily radio program on the Sirius XM Patriot channelcalled Breitbart News Daily.

Breitbart is headquartered in Los Angeles, California, with bureaus in Texas, London, and Jerusalem. Co-founder Larry Solov is the owner and CEO, while Stephen Bannon serves as the publication’s executive chairman. Joel Pollak is the senior editor-at-large, and Alexander Marlow is managing-editor.[5]

Conceived by Andrew Breitbart during a visit to Israel in summer 2007, with the aim of founding a site “that would be unapologetically pro-freedom and pro-Israel”,[6] Breitbart later aligned with the European populist right and American alt-right under Bannon’s management,[7][8] and Bannon declared the site “the platform for the alt-right” in 2016.[9]The New York Times describes Breitbart Newsas a “curiosity of the fringe right wing”, with “ideologically driven journalists”, that is a source of controversy “over material that has been called misogynist, xenophobic and racist”, and was a “potent voice” for Donald Trump‘s presidential campaign.[10]

Notable events in Breitbart’s history have included the ACORN 2009 undercover videos controversy, the National Endowment for the Arts “propaganda” story, the firing of Shirley Sherrod, the Anthony Weiner sexting scandals, the “Friends of Hamas” story, the Nancy Pelosi/Miley Cyrus ad campaign, the misidentification of Loretta Lynch, and Michelle Fields‘ allegations against Corey Lewandowski.[11]

History

Creation in 2005

Andrew Breitbart launched breitbart.com as a news aggregator in 2005. The website featured direct links to wire stories at the Associated Press, Reuters, Fox News, the New York Post, TMZ as well as a number of other outlets. The website’s initial growth was largely fueled by links from the Drudge Report. In 2007, Breitbart launched a video blog, Breitbart.tv.[12][13]

During a stay in Israel, Breitbart conceived of the idea of founding Breitbart News Network, with “the aim of starting a site that would be unapologetically pro-freedom and pro-Israel. We were sick of the anti-Israel bias of the mainstream media and J-Street.”[6]

Co-founder and owner of Breitbart, Larry Solov – who like Breitbart, is also Jewish[14] – writes:

One night in Jerusalem, when we were getting ready for dinner, Andrew turned to me and asked if I would de-partner from the 800-person law firm where I was practicing and become business partners with him. He said he needed my help to create a media company. He needed my help to “change the world”… We were blown away by the spirit, tenacity, and resourcefulness of the Israeli people on that trip. Andrew could be quite convincing, not to mention inspiring, and I decided right there and then to “throw away” (my Mom’s phrase) a perfectly good, successful and safe career in order to start a “new media” company with Andrew Breitbart. ”[6]

Breitbart.com

In August 2010, Breitbart told the Associated Press that he was “committed to the destruction of the old media guard.” As part of that commitment, he founded Breitbart.com, a website designed to become “the Huffington Post of the right.”[5] Breitbart has exclusively re-posted the Anthony Weiner sexting scandal, the resignation of Shirley Sherrod, and the ACORN 2009 undercover videos controversy. Following Breitbart’s death in 2012, the site was redesigned, bringing the formerly distinct “Big” websites under one umbrella website at Breitbart.com.[5][15]

There is also Breitbart News Daily, a program that is broadcast on Sirius XM radio.

After Andrew Breitbart’s death in 2012

Joel Pollak, the senior editor-at-large of Breitbart News since 2012.

Breitbart, the website’s founder, died in March 2012.[16]The website hosted a number of memorials for Breitbart.[16] Editors at the website said they intended to carry out Breitbart’s legacy at the website.[16] Following Breitbart’s death, former board member Stephen Bannon became executive chairman and Laurence Solov became CEO.[17] The company also hired Joel Pollak as editor-in-chief and Alex Marlow as managing editor.[17]

Before his death, Andrew Breitbart had begun a redesign of the Breitbart website to transform from a links-aggregator into a more tabloid style website.[18]The redesign was launched shortly after his death in March 2012.[18]

An October 2012 article in BuzzFeed suggested there were internal tensions inside the website in the year after Breitbart’s death as staffers battled for ownership of his legacy.[18]

In February 2014, Bannon announced the addition of approximately 12 staff members and the opening of Texas and London-based operations. The new offices were the beginning of an expansion plan that included the addition of a new regional site roughly every 90 days, with new locations to include Florida, California, Cairo, and Jerusalem.[19]

According to a 2014 Pew Research Center study, 3% of respondents got their news from Breitbart in a typical week, and 79% of its audience report having political values that are right-of-center.[20]

Breitbart is a for-profit organization. According to Politico, investors include computer scientist and hedge fund CEO Robert Mercer.[21] Editors commented in 2015 that the site is a “private company and we don’t comment on who our investors or backers are.”[22]

Market

One of Breitbart’s objectives is to court millennial conservatives.[23] Traffic is vital to Breitbart as it supports itself from advertising revenue.[24]

Identification with alt-right and allegations of racism

In April 2016, the Southern Poverty Law Center wrote that the “outlet has undergone a noticeable shift toward embracing ideas on the extremist fringe of the conservative right” and was using “racist,” “anti-Muslim” and “anti-immigrant ideas.”[25] The center wrote that the website was openly promoting, and had become associated with, the beliefs of the Alt-right.[25] Former editor-at-large Ben Shapiro wrote that under Bannon’s leadership, “Breitbart has become the alt-right go-to website… pushing white ethno-nationalism as a legitimate response to political correctness, and the comment section turning into a cesspool for white supremacist mememakers.”[26] Michael M. Grynbaum and John Herman in The New York Times argued that Breitbart News as a “curiosity of the fringe right wing”, with “ideologically driven journalists”, that is a source of controversy “over material that has been called misogynist, xenophobic and racist”, and is now a “potent voice” for Donald Trump‘s presidential campaign.[10] However, the owners of Breitbart deny their website has any connection to the alt-right.[27]

Breitbart was described by the Anti-Defamation League as “the premier website of the alt-right” representing “white nationalists and unabashed anti-Semites and racists.”[28] The Zionist Organization of America rejected accusations of anti-semitism, saying that Breitbart instead “bravely fights against anti-Semitism” and called for the ADL to apologize.[29][30]

2016 United States presidential race

In July 2015, Politico reported that Ted Cruz “likely has the Republican presidential field’s deepest relationship with the Breitbart machine.”[31] In August 2015, an article in BuzzFeedreported that several anonymous Breitbart staffers claimed that Donald Trump had paid for favorable coverage on the site. The site’s management strongly denied the charge.[32] In March 2016, Lloyd Grove of The Daily Beast characterized the website as “Trump-friendly”, writing that Breitbart “regularly savages the GOP establishment, the media elite, the Washington consultant class, and the Fox News Channel.”[33] Up to June 2016, Breitbart was the most cited news source on Trump’s presidential campaign website, DonaldJTrump.com.[34]

On March 11, 2016, Breitbart reporter Michelle Fields filed a battery complaint against Donald Trump’s campaign manager, Corey Lewandowski, alleging that Lewandowski had grabbed her and bruised her while she was attempting to ask a question at an event.[35][36] After claiming that Breitbart’s management was not sufficiently supportive of Fields, Breitbart’s editor-at-large Ben Shapiro and Fields resigned from Breitbart.[36][37][38] A Breitbart article published on March 14, 2016 accused Shapiro of betraying Breitbart’s readers; the article was subsequently removed from the Breitbart website. Breitbart editor-at-large Joel Pollakapologized for writing the article, saying he had done so in an attempt “to make light of a significant company event.”[39][40] The website’s spokesperson Kurt Bardella also resigned following the incident, objecting to the company’s handling of the incident and its favorable coverage of Trump.[41][39] By March 14 several top executives and journalists at Breitbart had resigned complaining that “… Breitbart’s unabashed embrace of Mr. Trump, particularly at the seeming expense of its own reporter, struck them as a betrayal of its mission.”[42] Former employers accused Breitbart executive chairman Stephen Bannon of having “turned a website founded on anti-authoritarian grounds into a de facto propaganda outlet for Mr. Trump.”[10]

On August 17, Stephen Bannon stepped down from his role as executive chairman at Breitbart to join the Trump campaign as its new CEO.[43][44] On August 25, Trump’s opponent Hillary Clinton criticized him for hiring Bannon as his CEO in her rally in Reno, Nevada. She stated that the site “embraces ideas on the extremist fringe of the conservative right” by reading out the site’s headlines and that Trump’s decision to hire Bannon “represents a landmark achievement for the alt-right“.[45][46]

Sections

Main sections

Big Hollywood

In 2008 Breitbart launched the website “Big Hollywood,” a group blog by individuals working in Hollywood. The site was an outgrowth of Breitbart’s “Big Hollywood” column in The Washington Times, which included issues faced by conservatives working in Hollywood.[47]In 2009, the site used audio from a conference call to accuse the National Endowment of the Arts of encouraging artists to create work in support of President Barack Obama’s domestic policy. The Obama Administration and the NEA were accused of potentially violating the Hatch Act. The White House acknowledged regrets, and the story led to the resignation of a White House appointee, and new federal guidelines for how federal agencies should interact with potential grantees.[48][49] In 2016, the site published a story entitled “Stream Ripping: How Google/YouTube Is Slowly Killing the Music Industry” that looked at a growing trend of alleged “music piracy” enabled by stream ripping sites – websites that rip audio from streaming music sites like YouTube – that was slowly killing the business of selling songs. The story featured YouTube-mp3.org – what was called the most highly trafficked stream ripping website in the world – and followed its founder Philip Matesanz in his creation of the site as well as his early conflicts with YouTube and its parent, Google. By tracking the former and current success of USA for Africa and its famed song We Are The World, the investigation showed how the music industry was being negatively affected by stream ripping sites like YouTube-mp3.org and highlighted how YouTube-mp3.org and Google profit from the practice of stream ripping through advertising.[50] On September 26, 2016, the international music industry, including all of the major music labels and music industry associations, sued Philip Matesanz for what it characterized as massive copyright infringement and profiting on stream ripping through advertising.[51][52][53]

Big Government

Breitbart launched BigGovernment.com on September 10, 2009, with a $25,000 loan from his father.[54][55] He hired Mike Flynn, a former government affairs specialist at the Reason Foundation, as Editor-in-Chief of Big Government.[56] The site premiered with hidden camera video footage taken by Hannah Giles and James O’Keefe at Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) offices in various cities, attracting nationwide attention resulting in the ACORN 2009 undercover videos controversy. According to law enforcement and media analysts, the videos were heavily edited to create a negative impression of ACORN.[57][58][59]

Big Journalism

In January 2010, Breitbart launched Big Journalism. Upon the launch of Big Journalism, he told Mediaite: “Our goal at Big Journalism is to hold the mainstream media’s feet to the fire. There are a lot of stories that they simply don’t cover, either because it doesn’t fit their world view, or because they’re literally innocent of any knowledge that the story even exists, or because they are a dying organization, short-staffed, and thus can’t cover stuff like they did before.”[54] Big Journalism was edited by Michael A. Walsh, a former journalism professor and Time magazine music critic.[54]

National Security

BigPeace.com, which later became the National Security component of Breitbart.com, debuted on July 4, 2010. National Security covers foreign policy, the wars in Iraq and Afghanistan, terrorism, Islamic extremism, espionage, border security, and energy issues.[60]

Breitbart Tech

On October 27, 2015, the website launched Breitbart Tech, a technology journalismsubsection of the site that focuses on technology, gaming, esports, and internet culture.[61][62]It is edited by Milo Yiannopoulos.[63] In July 2016 Yiannopoulos was banned from Twitterafter racist abuse was directed towards Ghostbusters actress Leslie Jones following Yiannopoulos’s insulting tweets about her. Twitter blocked Yiannopoulos for inciting or participating in targeted abuse.[64][65] Although Yiannopoulos’s Twitter account has been deleted, Breitbart News has since republished the full tweet exchange, and has published articles criticizing Twitter.[66]

Breitbart Sports

On January 1, 2013, the website launched Breitbart Sports, a sports journalism subsection edited by John Pudner. In launching the section, the website cited the “central nature of sports in and to American culture.”[67]

Regional sections

Breitbart London

Breitbart’s London edition was launched in February 2014. It was headed at the time by executive editor James Delingpole, described as a “high traffic hire” by The Spectator‘sSteerpike column,[68] and managing editor Raheem Kassam.[69] Kassam later went on to take over as Editor. Breitbart London announced that it would have a staff of 10 along with hundreds of contributors covering Israel and the Middle East from the London office.[70]Regular contributors include Nigel Farage and Gerald Warner. Previous and occasional columnists have included Mary Ellen Synon,[71] Jonathan Foreman[72] and Katie Hopkins.[73]

Breitbart Jerusalem

On November 17, 2015, the website launched Breitbart Jerusalem, which covers events in Israel and the wider Middle East. It is edited by Israel-based American reporter Aaron Klein.[74]

Breitbart Texas

Breitbarts Texas edition was launched in February 2014, the same time as its London edition.[70] The edition’s editor and managing director is Brandon Darby.[70][75]

Breitbart California

On April 6, 2014, Breitbart launched its California edition. It was edited by Joel B. Pollak. The section included contributors such as then House Republican WHIP Kevin McCarthy, comedian Greg Gutfeld, and actor Orson Bean.[76]

Notable Stories

ACORN undercover videos

Breitbart.com played a central role in the 2009 ACORN video controversy, which resulted in the reorganization of the Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN), as well as its loss of private and government funding. Breitbart contributor Hannah Giles posed as a prostitute fleeing an abusive pimp and seeking tax and legal advice on how to run an illegal business that included the use of underage girls in the sex trade, while James O’Keefe, another contributor, posed as her boyfriend. They clandestinely videotaped meetings with ACORN staff who “gave advice on house-buying and how to account on tax forms for the woman’s income.”[77]

Andrew Breitbart paid Giles and O’Keefe $32,000 and $65,000, respectively, to film, edit and blog about the videos.[78][79] Giles paid $100,000 and O’Keefe paid $50,000[79] to settle a lawsuit brought by former ACORN employee Juan Carlos Vera regarding the videos.[80][81]

Subsequent criminal investigations by the Brooklyn District Attorney’s office and the California Attorney General found the videos were heavily edited in an attempt to make ACORN’s responses “appear more sinister”,[77][82][83] and contributed to the group’s demise.[84][85] Clark Hoyt, The New York Times public editor, wrote, “The videos were heavily edited. The sequence of some conversations was changed. Some workers seemed concerned for Giles, one advising her to get legal help. In two cities, Acorn workers called the police. But the most damning words match the transcripts and the audio, and do not seem out of context.” However, a former Massachusetts Attorney General hired to investigate the matter found no pattern of illegal conduct by the ACORN employees and said the news media should have been far more skeptical, demanding the raw video from which the edited versions were produced.[86]

NEA Propaganda Story

In 2009, Big Hollywood published a series of op-eds critical of the White House using the National Endowment for the Arts (NEA) to promote proposed federal legislation.[87] During a conference call organized by the White House and the NEA, officials from both requested that the members of the arts community on the call create art that aligned with proposed federal legislation that was at the time being debated nationally. Many of the participants in the call played critical roles in candidate-Obama’s presidential campaign. The oped argued that it appeared to be an inappropriate use of the NEA. Many in the media agreed, citing it as a possible violation of the Hatch Act of 1939.[88] After public and congressional pressure grew, the White House issued both a statement acknowledging regrets and new guidelines on how federal grant making agencies interact with grantees. Additionally, a White House appointee resigned.[89][90][91]

Shirley Sherrod

In July 2010, Breitbart released an edited video titled “Proof NAACP Awards Racism” which featured USDA official Shirley Sherrod speaking at a NAACP fundraising dinner in March 2010. In the video released by Breitbart, Sherrod admits to a racial reluctance to help a white farmer obtain government aid. As a result of the video, the NAACP condemned Sherrod’s remarks, and U.S. government officials called on Sherrod to resign, which she did.[92][93]

The NAACP later posted the longer 43-minute video of the speech.[93][94] In it, Sherrod said her reluctance to help a white man was wrong, and she had ended up assisting him. The NAACP then reversed their rebuke of Sherrod,[93] and Secretary of Agriculture Tom Vilsackapologized and offered Sherrod a new government position.[95] Breitbart said that the point of the piece was not to target Sherrod, but said the NAACP audience’s reception of some parts of the speech demonstrated the same racism the NAACP’s President had accused the Tea Party movement of harboring.[96] In 2011, Sherrod sued Andrew Breitbart and his business partner Larry O’Connor for defamation.[97] In July 2015, it was reported that Sherrod and Andrew Breitbart’s estate had reached a tentative settlement.[98]

Anthony Weiner

On May 28, 2011, Breitbart’s BigJournalism website reported on a sexually explicit photo linked on New York Representative Anthony Weiner’s Twitter feed.[99] Weiner initially denied that he had sent a 21-year-old female college student the link to the photograph, but later admitted to inappropriate online relationships. On June 6, Breitbart reported other photos Weiner had sent, including one that was sexually explicit. Two days later, the sexually graphic photo was leaked after Breitbart participated in a radio interview with hosts Opie and Anthony. Breitbart stated that the photo was published without his permission.[100] Weiner subsequently resigned from his congressional seat on June 21.

“Friends of Hamas” story

On February 7, 2013, Ben Shapiro published an article on Breitbart.com reporting allegations that former Senator and nominee for United States Secretary of Defense Chuck Hagel (R-Nebraska) may have been paid to speak at an event sponsored by a group called “Friends of Hamas.”[101] Breitbart.com said that the story was based on exclusive information from U.S. Senate sources. The story was later repeated by RedState,[102] National Review,[103]Washington Times,[104] and PJ Media.[105]

An investigation by Slate reporter David Weigel failed to confirm the existence of the purported group.[106] On February 19, New York Daily News reporter Dan Friedman said that the story had originated from a sarcastic comment he had made to a congressional staffer. “Friends of Hamas” was one of several groups which Friedman considered to be so over-the-top as to be implausible and obviously fictitious. He said he made the sarcastic comment in an effort to find out what Hagel had done was considered to be anti-Israel. Friedman followed with an email to the congressional staffer asking if Hagel had received a $25,000 fee from “Friends of Hamas” for his speaking engagement. No reply to the email was received, and the next day, Breitbart ran a story with the headline “Secret Hagel Donor?: White House Spox Ducks Question on ‘Friends of Hamas’.”[107][108]

Breitbart.com maintained that the report was accurate, posting articles defending the website and criticizing Weigel and Friedman.[109][110] Writers for The Washington Post,[111] New York Magazine[112] and The Daily Beast[113] criticized Breitbart.com for the “Friends of Hamas” story.

Nancy Pelosi/Miley Cyrus ad campaign

In April 2014, Breitbart.com created an advertising campaign to launch Breitbart California, which included posters bearing an image of House minority leader Nancy Pelosi‘s head superimposed onto singer Miley Cyrus‘s body as seen twerking on California governor Jerry Brown, spoofing the 2013 VMAs. DNC Chairwoman and Florida Congresswoman Debbie Wasserman Schultz denounced the images as disrespectful to women. In response, House Majority Whip Kevin McCarthy requested that his column be removed from the site.[114][115][116][117][118][119]

According to Breitbart, the inspiration for the ad campaign was a 2013 Saturday Night Liveskit in which Cyrus appeared as a highly sexualized version of Republican Congresswoman Michele Bachmann alongside a feminine, homosexual version of Republican Congressman and Speaker of the House John Boehner.[120]

Misidentification of Loretta Lynch

On November 8, 2014, Breitbart.com posted an article by Warner Todd Huston, which erroneously reported that Loretta Lynch, President Barack Obama’s nominee for attorney general, had been part of Bill Clinton‘s defense team during the Whitewater scandal about the Whitewater Development Corporation. In fact, the Whitewater lawyer was a different Loretta Lynch. After this mistake was pointed out by Talking Points Memo and Media Matters for America, Breitbart noted that the two Lynches were different people by correcting and appending the original article.[121] Andrew Rosenthal of The New York Times editorial page editor criticized this, writing: “The appended correction didn’t really do justice to the scope of the misidentification.”[122]

The American Journalism Review said “that Breitbart had let the mistaken fact stand in the headline and the article itself,” and had published a second story containing the incorrect information on November 9. By November 10, the initial story had been deleted from Breitbart.com.[121][123] PolitiFact rated the claim “Pants on Fire” and noted that the false claim had “already spread to other conspiracy, opinion and conservative news websites”, as an example of how fast false information can spread on the Internet.[124]

References

  1. Jump up^ “Breitbart News Network, LLC: Private Company Information – Businessweek”.
  2. Jump up^ Byers, Dylan (October 17, 2013). “Breitbart News shakes up masthead”. Politico. Retrieved August 17, 2015.
  3. ^ Jump up to:a b “Breitbart.com Site Info”. Alexa Internet. Retrieved November 6, 2016.
  4. Jump up^ What Is Breitbart News? By JONAH ENGEL BROMWICH, New York Times, AUG. 17, 2016
  5. ^ Jump up to:a b c Rainey, James (August 1, 2012). “Breitbart.com sets sights on ruling the conservative conversation”. Los Angeles Times. Retrieved October 8, 2015.
  6. ^ Jump up to:a b c Breitbart News Network: Born In The USA, Conceived In Israel Breitbart, 17 Nov 2015
  7. Jump up^ Weigel, Dave (14 November 2016). “Is Trump’s new chief strategist a racist? Critics say so.”. Washington Post. Retrieved 15 November 2016.
  8. Jump up^ See, e.g.:
    • Eli Stokols (October 13, 2016). “Trump fires up the alt-right”. Politico. … the unmistakable imprint of Breitbart News, the ‘alt-right’ website…
    • Staff (October 1, 2016). “The rise of the alt-right”. The Week. Another major alt-right platform is Breitbart.com, a right-wing news site…
    • Will Rahn (August 19, 2016). “Steve Bannon and the alt-right: a primer”. CBS News. Bannon’s Breitbart distinguished itself from the rest of the conservative media in two significant ways this cycle… The second was through their embrace of the alt-right…
  9. Jump up^ Josh Hafner (August 26, 2016). “For the Record: For Trump, everything’s going to be alt-right”. USA Today. Breitbart News, declared ‘the platform for the alt-right’ last month by then-chairman, Steve Bannon.
  10. ^ Jump up to:a b c “Breitbart Rises From Outlier to Potent Voice in Campaign”. New York Times. 26 August 2016. Retrieved 28 August 2016. Cite error: Invalid <ref> tag; name “PotentVoice” defined multiple times with different content (see the help page).
  11. Jump up^ Gauthier, Brendan. “Alt-right catfight: Daily Stormer wages “Holy Crusade” on Breitbart because Milo Yiannopoulos is “part-Jewish””.
  12. Jump up^ Owen, Rob. The next wave: Ex-WTAE anchor Scott Baker changes channel to run Web news site, Post-Gazette
  13. Jump up^ Friedersdorf, Conor (November 1, 2012). “Breitbart.com Struggles With the Contradictions of Its Namesake”. Atlantic. Retrieved January 4, 2015.
  14. Jump up^ Breitbart News, fiery conservative outlet buoyed by Trump victory, aims to go global by David Ng, November 2016, LA Times
  15. Jump up^ Boyle, Matthew (March 5, 2012). “Breitbart legacy lives on in relaunched websites, final column”. The Daily Caller. Retrieved October 8, 2015. … newly redesigned website that includes all of his ‘Big’ sites under a single umbrella.
  16. ^ Jump up to:a b c Weigel, David (March 21, 2012). “Meet the Breitbarts”. Slate. ISSN 1091-2339. Retrieved March 1, 2016.
  17. ^ Jump up to:a b “Breitbart to announce new management”. POLITICO. Retrieved 2016-11-14.
  18. ^ Jump up to:a b c Coppins, McKay. “Breitbart’s Inheritors Battle Over His Legacy”. BuzzFeed. Retrieved March 1, 2016.
  19. Jump up^ Kaufman, Leslie (February 16, 2014). “Breitbart News Network Plans Global Expansion”. Media. New York Times. Retrieved January 10, 2015.
  20. Jump up^ Where News Audiences Fit on the Political Spectrum: Consumers of Breitbart, Pew Research Center, October 21, 2014, retrieved October 26, 2015, Just 3% of respondents get news from Breitbart in a typical week, and its audience is decidedly conservative: 79% have political values that are right-of-center…” (31% are “mostly conservative” and 48% are “consistently conservative”)
  21. Jump up^ Byers, Dylan (April 13, 2015). “Hedge-fund magnate backing Cruz is major investor in Breitbart News Network”. Politico. Retrieved December 26, 2015.
  22. Jump up^ Gold, Hadas; Glueck, Katie; Vogel, Kenneth (July 10, 2015). “The Daily Cruz”. Politico. Retrieved December 26, 2015.
  23. Jump up^ Breitbart News, fiery conservative outlet buoyed by Trump victory, aims to go global by David Ng, November 2016, LA Times
  24. Jump up^ Breitbart News, fiery conservative outlet buoyed by Trump victory, aims to go global by David Ng, November 2016, LA Times
  25. ^ Jump up to:a b Piggott, Stephen (2016-04-28). “Is Breitbart.com Becoming the Media Arm of the ‘Alt-Right’?”. Southern Poverty Law Center. Retrieved 2016-11-14.
  26. Jump up^ Shapiro, Ben (2016-08-17). “I Know Trump’s New Campaign Chairman, Steve Bannon. Here’s What You Need To Know.”. Daily Wire. Retrieved 2016-11-14.
  27. Jump up^ Breitbart News, fiery conservative outlet buoyed by Trump victory, aims to go global by David Ng, November 2016, LA Times
  28. Jump up^ “The Alt-Right is coming to the White House”.
  29. Jump up^ “Listen guys: There was an election, and you Jewish Democrats lost!”. Retrieved 2016-11-15.
  30. Jump up^ “ZOA: ADL should apologize for Anti-Bannon accusations.”. http://www.israelnationalnews.com. Retrieved 2016-11-15.
  31. Jump up^ Gold, Hadas; Glueck, Katie; Vogel, Kenneth (July 10, 2015). “The Daily Cruz”. Politico. Retrieved March 1, 2016.
  32. Jump up^ Coppins, McKay. “Breitbart Staffers Believe Trump Has Given Money To Site For Favorable Coverage”. BuzzFeed. Retrieved March 1, 2016.
  33. Jump up^ Grove, Lloyd (March 1, 2016). “How Breitbart Unleashes Hate Mobs to Threaten, Dox, and Troll Trump Critics”. The Daily Beast. Retrieved March 1, 2016.
  34. Jump up^ “Trump By the Numbers: An Analysis of Donald Trump’s Presidential Campaign Website, DonaldJTrump.com”. LinkedIn Pulse. Breitbart is the most cited source on DonaldJTrump.com. Between January 2015 and June 2016, there were 1,084 “In the News” posts made to DonaldJTrump.com. The most common sources copied-and-pasted to Trump’s website were Breitbart (121 posts), Fox (79 posts), and CNN (76 posts).
  35. Jump up^ Garcia, Ahizia; Byers, Dylan (March 11, 2016). “Breitbart reporter says she filed charges against Trump’s campaign manager”. CNN. Retrieved March 12, 2016.
  36. ^ Jump up to:a b Kaplan, Sarah (March 14, 2016). “Reporter who says she was manhandled by Trump campaign manager resigns from Breitbart”. The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved March 14, 2016.
  37. Jump up^ Gray, Rosie; Coppins, McKay (March 13, 2016). “Michelle Fields, Ben Shapiro Resign From Breitbart”. Buzzfeed. Retrieved March 13, 2016.
  38. Jump up^ “Campaign 2016: Upheaval at news website Breitbart over dustup with Donald Trump campaign”. CBS News. Retrieved March 14, 2016.
  39. ^ Jump up to:a b “Infighting erupts at conservative news site after Donald Trump aide is accused of manhandling reporter”. Yahoo Finance. March 14, 2016.
  40. Jump up^ Gold, Hadas (March 14, 2016). “Breitbart piece mocking editor who resigned was written under father’s pseudonym”. Politico. Retrieved March 15, 2016.
  41. Jump up^ Abbruzzese, Jason (March 15, 2016). “Breitbart staffers quit over the news site’s ‘party-line Trump propaganda'”. Mashable. Retrieved 2016-11-11.
  42. Jump up^ Grynbaum, Michael M. (March 14, 2016), “Upheaval at Breitbart News as Workers Resign and Accusations Fly”, New York Times, retrieved March 30, 2016
  43. Jump up^ Stanage, Niall; Wong, Scott (August 17, 2016). “Trump’s Breitbart hire sends tremors through Capitol Hill”. The Hill. Retrieved August 19, 2016.
  44. Jump up^ Stelter, Brian (2016-08-17). “Steve Bannon: The “street fighter” who’s now running Trump’s campaign”. CNNMoney. Retrieved 2016-08-28.
  45. Jump up^ Flegenheimer, Matt (August 25, 2016). “Hillary Clinton Says ‘Radical Fringe’ Is Taking Over G.O.P. Under Donald Trump”. The New York Times. Retrieved August 27, 2016.
  46. Jump up^ Darcy, Oliver (August 25, 2016). “Hillary Clinton declares war on the hard-right faction of conservative news media”. Retrieved August 27, 2016.
  47. Jump up^ “Hollywood Infidel”. The New York Observer. March 16, 2007. Archived from the original on October 2, 2008. Retrieved October 1, 2008.
  48. Jump up^ “‘Yosi Sergant Resigns”. ABC News. September 24, 2009.
  49. Jump up^ “”After ‘Inappropriate’ NEA Conference Call, White House Pushes New Guidelines””. ABC News. September 22, 2009.
  50. Jump up^ Courrielche, Patrick (August 3, 2016) Breitbart News. “Stream Ripping: How Google/YouTube Is Slowly Killing the Music Industry” http://www.breitbart.com/big-hollywood/2016/08/03/stream-ripping-google-creating-music-free-literally/
  51. Jump up^ RIAA News (September 26, 2016) RIAA.com. “IFPI: WORLD’S LARGEST MUSIC STREAM RIPPING SITE FACES INTERNATIONAL LEGAL ACTION” http://www.riaa.com/ifpi-worlds-largest-music-stream-ripping-site-faces-international-legal-action/
  52. Jump up^ Karp, Hannah (September 26, 2016) Wall Street Journal. “Major Labels Sue Popular ‘Stream Ripping’ Website for Alleged Infringement” http://www.wsj.com/articles/major-labels-sue-popular-stream-ripping-website-for-alleged-infringement-1474917931
  53. Jump up^ Gardner, Eriq (September 26, 2016) Billboard. “Major Record Labels Sue Over Ripping Audio Tracks from YouTube Videos” http://www.billboard.com/articles/business/7519005/major-labels-sue-stream-ripping-youtube-mp3-audio-tracks-umg-wmg-sony-music
  54. ^ Jump up to:a b c Hall, Colby (December 10, 2009). “Exclusive Interview: Andrew Breitbart Announces Launch of New “Big” Sites”. Mediaite. Retrieved August 17, 2015.
  55. Jump up^ Davis, Noah (June 27, 2011). “Andrew Breitbart Borrowed $25,000 From His Father To Launch BigGovernment.comI”. Business Insider. Retrieved August 17, 2015.
  56. Jump up^ “Introducing Andrew Breitbart’s Big Government, Edited by Mike Flynn”, Nick Gillespie, reason.com, September 10, 2009
  57. Jump up^ Maloy, Simon (March 7, 2013). “Report: James O’Keefe To Pay $100K Settlement To Former ACORN Employee”. Media Matters for America. Retrieved April 6, 2016.
  58. Jump up^ Newman, Andrew (March 1, 2010). “Advice to Fake Pimp Was No Crime, Prosecutor Says”. The New York Times. Archived from the original on March 25, 2010. Retrieved April 6, 2016.
  59. Jump up^ Madde, Mike (March 1, 2010). “Brooklyn prosecutors clear local ACORN office”. Salon.com. Retrieved April 6, 2016.
  60. Jump up^ Chait, Jonathan (March 16, 2010). “Breitbart And Right Wing Martyrdom”. New Republic. Retrieved August 18, 2015.
  61. Jump up^ Kludt, Tom (October 28, 2015). “Breitbart brings its conservative take to tech journalism”. CNN. Retrieved January 25, 2016.
  62. Jump up^ Brustein, Joshua (October 27, 2015). “Breitbart News Is Preparing to Troll Tech”. Bloomberg Business. Retrieved January 25, 2016.
  63. Jump up^ Kain, Erik (September 4, 2014). “GamerGate: A Closer Look At The Controversy Sweeping Video Games”. Forbes. Retrieved August 18, 2015.
  64. Jump up^ Hunt, Elle (July 20, 2016). “Milo Yiannopoulos, rightwing writer, permanently banned from Twitter”. The Guardian. Retrieved July 20, 2016.
  65. Jump up^ “Leslie Jones Twitter row: Breitbart editor banned over abuse”. BBC News. July 20, 2016. Retrieved July 20, 2016.
  66. Jump up^ “The whole Leslie Jones Twitter feud, explained”. July 25, 2016.
  67. Jump up^ “Breitbart Sports Launches New Years Day 2013 – Breitbart”. Breitbart. January 1, 2013. Retrieved May 13, 2016.
  68. Jump up^ Steerpike (February 13, 2014). “Delingpole quits Telegraph ahead of UK launch of Breitbart.com”. The Spectator. Retrieved July 6, 2014.
  69. Jump up^ Greenslade, Roy (February 17, 2013). “James Delingpole and Raheem Kassam head Breitbart’s new London team”. The Guardian. Retrieved July 6, 2014.
  70. ^ Jump up to:a b c Lee, Tony (February 16, 2014). “Breitbart News Launches ‘Breitbart London’ and ‘Breitbart Texas’ Verticals”. Breitbart.com. Retrieved July 6, 2014.
  71. Jump up^ M. E. Synon. “Cameron Breaks Pledge, Will Provide Albanians an Open Door to Britain”. Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015.
  72. Jump up^ Jonathan Foreman. “London’s Rottenest Borough, Courtesy of Lutfur Rahman, Idle Police and a Sleepy Electoral Commission”. Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015.
  73. Jump up^ Katie Hopkins. “Katie Hopkins: On the Joys of Going Silent for a Week”. Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015.
  74. Jump up^ “Breitbart News Continues International Expansion With Launch Of Breitbart Jerusalem”. Breitbart.
  75. Jump up^ Singal, Jessica (September 4, 2015). “Monica Foy, the Victim of a Terrifying Right-Wing Internet-Shaming, Speaks Out”. New York Magazine. Retrieved May 13, 2016.
  76. Jump up^ “Breitbart News Network Announces Launch of Breitbart California – Breitbart”. Breitbart. April 6, 2014. Retrieved May 13, 2016.
  77. ^ Jump up to:a b “Report of the Attorney General on the Activities of ACORN” (PDF). April 1, 2010.
  78. Jump up^ “Deposition Reveals Payout For Undercover ACORN Video”. May 4, 2012.
  79. ^ Jump up to:a b “O’Keefe partner pays $50K to fired ACORN worker”. March 12, 2013.
  80. Jump up^ “USDC Southern District of California Case No. 10-cv-01422-L-MDD Notice of Settlement”. March 6, 2013.
  81. Jump up^ “An ACORN Employee Won $100,000 in Damages for That 2009 Breitbart Video”. March 7, 2013.
  82. Jump up^ Rovzar, Chris (March 2, 2010). “Damaging Brooklyn ACORN Sting Video Ruled ‘Heavily Edited,’ No Charges to Be Filed”. The New Yorker. Archived from the original on March 7, 2010. Retrieved March 2, 2010.
  83. Jump up^ An Independent Governance Assessment of ACORN, December 7, 2009
  84. Jump up^ “House Votes to Strip Funding for ACORN”. Fox News. September 17, 2009. Retrieved September 17, 2009.
  85. Jump up^ Lorber, Janie (December 11, 2009). “House Ban on Acorn Grants Is Ruled Unconstitutional”. The New York Times. p. A12. Retrieved February 1, 2010.
  86. Jump up^ The Acorn Sting Revisited by Clark Hoyt, The New York Times, March 20, 2010
  87. Jump up^ Courrielche, Patrick, (August 25, 2009) Big Hollywood. “The National Endowment for the Art of Persuasion?” http://www.breitbart.com/big-hollywood/2009/08/25/the-national-endowment-for-the-art-of-persuasion/
  88. Jump up^ Tapper, Jake, (September 22, 2009) ABCNews.com. “After ‘Inappropriate’ NEA Conference Call, White House Pushes New Guidelines” http://blogs.abcnews.com/politicalpunch/2009/09/after-inappropriate-nea-conference-call-white-house-pushes-new-guidelines.html
  89. Jump up^ “10 more GOP senators demand answers from the NEA about teleconference.”. ‘’Los Angeles Times’’. September 25, 2009. Retrieved June 24, 2016.
  90. Jump up^ Gregory Craig & Norman Eisen (September 22, 2009), The White House. “Memorandum For White House Staff and For Agency and Department Heads – Guidelines For Public Outreach Meetings” https://www.whitehouse.gov/assets/documents/WH_COUNSEL_MEMO_GUIDELINES_FOR_PUBLIC_OUTREACH_MEETINGS.pdf
  91. Jump up^ Zeleny, Jeff (September 22, 2009) New York Times. “Agencies Instructed to Separate Politics From Grant Awards.” http://www.nytimes.com/2009/09/23/us/politics/23grants.html?_r=1
  92. Jump up^ Gay Stolberg, Sheryl; Dewan, Shaila; Stelter, Brian (July 21, 2010). “With Apology, Fired Official Is Offered a New Job”. New York Times. Retrieved March 15, 2016.
  93. ^ Jump up to:a b c Smith, Tristan; Adriano, Joneil; Malveaux, Suzanne (July 21, 2010). “NAACP ‘snookered’ over video of former USDA employee”. CNN. Retrieved March 15, 2016.
  94. Jump up^ Wheaton, Sarah (July 20, 2010). “N.A.A.C.P. Backtracks on Official Accused of Bias”. The New York Times.
  95. Jump up^ Montopoli, Brian (July 21, 2010). “Vilsack: I Will Have to Live With Shirley Sherrod Mistake”. CBS News. Retrieved August 18, 2015.
  96. Jump up^ “Breitbart: I Was Targeting The NAACP. Honest!”. TPM.
  97. Jump up^ Zeleny, Jeff; Sarah Wheaton (February 13, 2011). “At Gathering, Ron Paul Is No. 1 for 2012”. The New York Times. pp. A21. Retrieved February 14, 2011.
  98. Jump up^ Gerstein, Josh (July 1, 2015). “Breitbart, Sherrod near libel settlement”. Politico. Retrieved August 18, 2015.
  99. Jump up^ Muñoz-Temple, Amanda (June 16, 2011). “The Man Behind Weiner’s Resignation”. National Journal. Archived from the original on July 2, 2013. Retrieved June 18, 2011.
  100. Jump up^ Bond, Paul (June 9, 2011). “Anthony Weiner’s Genitalia Photo Puts Sirius XM in Sticky Situation (Video)”. The Hollywood Reporter. Retrieved June 18, 2011.
  101. Jump up^ Shapiro, Ben (February 7, 2013), Secret Hagel Donor?: White House Spox Ducks Question on ‘Friends of Hamas’, Breitbart.com
  102. Jump up^ Lane, Moe (February 7, 2013), Breitbart.com told that Chuck Hagel took money from “Friends of Hamas.”, RedState
  103. Jump up^ Stiles, Andrew (February 8, 2013), Levin defends Hagel, calls GOP disclosure request “unprecedented”, National Review
  104. Jump up^ Gaffney, Frank (February 12, 2013), Gaffney: Obama’s ‘friends of Hamas’?, Washington Times
  105. Jump up^ Preston, Bryan (February 7, 2013), ‘Friends of Hamas,’ Friend of Chuck Hagel?, PJ Media
  106. Jump up^ Weigel, David (February 14, 2013), “Friends of Hamas”: The Scary-Sounding Pro-Hagel Group That Doesn’t Actually Exist, Slate
  107. Jump up^ Friedman, Dan (February 19, 2013), ‘Friends of Hamas’: My role in the birth of a rumor, New York Daily News
  108. Jump up^ Taintor, David (February 20, 2013), NY Daily News Reporter: It Seems I Created ‘Friends Of Hamas’ Hagel Rumor, Talking Points Memo
  109. Jump up^ Shapiro, Ben (February 20, 2013), NY Daily News Hack Posits He’s Source of ‘Friends of Hamas,’ Lies by Omission, Breitbart.com
  110. Jump up^ Weigel, David (February 23, 2013). “Media Ethics 101 from Breitbart.com”. Slate (magazine). Retrieved January 4, 2015.
  111. Jump up^ Wemple, Erik (February 20, 2013), Chuck Hagel and “Friends of Hamas”: Five questions, Washington Post
  112. Jump up^ Coscarelli, Joe (February 20, 2013), How the Made-up ‘Friends of Hamas’ Became a Right-Wing Boogeyman, New York Magazine
  113. Jump up^ Freedlander, David (February 20, 2013). “Chuck Hagel, Friend of Hamas? How the Right-Wing Press Got It Way Wrong”. The Daily Beast.
  114. Jump up^ Jessica Chasmar. “House Majority Whip Kevin McCarthy pulls Breitbart column over twerking Nancy Pelosi pic”.
  115. Jump up^ Tal Kopan. “Democrats blast Breitbart Nancy Pelosi posters”. POLITICO.
  116. Jump up^ “Democrats slam ‘offensive’ Pelosi image on Breitbart site — OnPolitics”. OnPolitics.
  117. Jump up^ ABC News. “Nancy Pelosi Says Breitbart-Altered Pic of Her Twerking Is ‘Tasteless'”. ABC News Blogs.
  118. Jump up^ “Democrats: Breitbart Ad Depicting Nancy Pelosi As Miley Cyrus Is ‘Disgusting’ (Photo)”. TPM.
  119. Jump up^ “Breitbart Twerks Pelosi With Credibility-Destroying Ad”. The Daily Beast.
  120. Jump up^ “Pelosi, Wasserman Schultz Condemn ‘Tasteless and Undignified’ Breitbart California Viral Art”. Breitbart News.
  121. ^ Jump up to:a b Breitbart News attacked the wrong Loretta Lynch . McDonald, Soraya Nadia. The Washington Post, November 10, 2014
  122. Jump up^ No Comment Necessary: The Wrong Loretta Lynch. Rosenthal, Andrew. The New York Times, November 10, 2014
  123. Jump up^ “2 Amusing Corrections and a Confession on Common Mistakes — American Journalism Review”. American Journalism Review.
  124. Jump up^ Breitbart gets the wrong Loretta Lynch in Whitewater claim. Sharockman, Aaron. PolitiFact, November 10, 2014

Further reading

Bromwich, Jonah Engel (August 17, 2016). “What Is Breitbart News?”. The New York Times. Retrieved August 17, 2016.

External links

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s